Sundhedspædagogik

Pædagogik handler om hvordan vi mennesker lære, om forandring og om at gøre en forskel.

”Sundhedspædagogik er pædagogik der formidler viden om forebyggelse og sundhedsfremme mellem den professionelle og patienten/borgeren, og dermed fremmer sundhedsrelaterede aktiviteter.”

Sundhedspaedagogik

Sundhedspædagogik handler om at skabe forandring og forbedring inde for det sundhedsmæssige område. Det foregår via en dialog mellem borgeren/patient og en professionel fagperson og borgeren/patienten støttes i at træffe det sunde og informerede valg, for at kunne forbygge sygdomme og fremme sin sundhed. Sundhedspædagogikken tager udgangspunkt i borgeren/patientens aktuelle livssituation og dialogen foregår via en ligeværdig tovejs-kommunikation, på patientens præmisser, i modsætning til sundhedsoplysning, der foregår via envejs-kommunikation ud til mange mennesker.

Forandringerne skal skabes via handlinger hvor borgeren/patienten deltager aktivt og har egne visioner om forslag til hvordan målet kan nås. Borgeren/patientens handlinger iværksættes på baggrund af deres handlekompetence som udvikles og kvalificeres på baggrund af dialogen med den professionelle.

For at sundhedspædagogikken skal lykkedes (at ændre på noget), skal den udmønte sig i praksis og vise sig igennem handling. (3)

 

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.

Up ↑