Interview med socialrådgiver

Interview med socialrådgiver, som samarbejder med sygeplejerskerne i diabetes ambulatoriet:

Hvad går dit arbejde primært ud på?

“Råde og vejleder patienter ud fra den sociale lovgivning. Være tovholder mellem patient og kommune. Ved ansøgninger formidle  viden videre til kommunerne.”

Hvad er din rolle, i samarbejdet med sygeplejersken i diabetesambulatoriet og med kommunen?

“Når sygeplejersken i ambulatoriet oplever sociale problemstillinger omkring en patient kontakter hun mig. Jeg kontakter patienten og laver en aftale om en samtale og aftaler med patienten hvordan jeg skal kontakte kommunen og hvad der i den forbindelse skal oplyses om. Når jeg har brug for viden omkring patientens diabetes eller i øvrigt har spørgsmål omkring noget medicinsk omkring en patient kontakter jeg diabetessygeplejersken.”

Synes du, at der er et godt samarbejde mellem jer og hvordan fungerer det?

“Jeg er normeret til at arbejde 4 timer pr. uge til diabetesområdet. Derfor er det vigtigt, at jeg bruger min tid konstruktivt i forhold til patienter, holder mig opdateret lovgivningsmæssigt på området m.m. Jeg er således ikke med til personalemøder. Men da vi har arbejdet sammen i mange år, er det mit indtryk at man i ambulatoriet ved hvilken rolle jeg som socialrådgiver kan have i forhold til en patient.”

Hvor langt er forløbet, fra der bliver søgt om støttefunktioner til at patienten får svar og kan få gavn af det?

“Dette afhænger af hvad der bliver søgt om. Hvis det drejer sig om ansøgning om diabeteshjælpemidler ( nåle, strimle m.m.) er ansøgningen hurtigt behandlet ( op til 2 uger), eller kan der gå fra 8 uger til …..? Afhænger af problemstillinger m.m.”

Har du personligt kontakt med en patient som der skal visiteres til? Hvis ja, hvordan foregår dette?

“Ja ofte. Jeg kan bedst lide at tale med en patient ansigt til ansigt, men det afhænger af problemstillingen. Af og til vil det også være tilstrækkeligt med råd og vejledning via telefon. Patienten har altid mulighed for at kontakte mig, hvis der efterfølgende opstår spørgsmål. Jeg får kendskab til en patient ved, at sygeplejersken i ambulatoriet henvender sig til mig og beder mig kontakte pt. Eller ved at sygeplejersken udleverer mine kontaktoplysninger, sådan at patienten selv kan kontakte mig.”

Hvilke udfordringer møder du i samarbejdet med kommunen?

“Generelt oplever jeg et godt samarbejde med kommunerne – men af og til kan jeg opleve manglende forståelse fra kommunens side om behov for en form for støtte. I kommunen taler rådgiverne ikke sammen i de forskellige afdelinger, hvorfor det ofte må være min rolle at være tovholder og dette kan af og til give store udfordringer.”

Hvordan oplever du, at de ordninger kommunen kan tilbyde, unge med diabetes, fungerer?

“Generelt må man sige, at hvis kommunen skal yde støttefunktioner, som mentorordninger m.m., så er det typisk fordi, der også er andre problemstillinger, hvor der er behov for støtte til. Disse ordninger er bestemt lidt mere vanskelige at få bevilget, men jeg tror, at når det er bevilget, så fungerer ordningen godt.”

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.

Up ↑